11-01-2011

Lataster&Films present:




NIET ZONDER JOU is het intieme en hartverscheurende portret van het oude kunstenaarsechtpaar Ger Lataster en Hermine van Hall, gefilmd door hun zoon en schoondochter. In de documentaire zien we hoe schilder Ger en fotografe Hermine hun laatste jaar samen doorbrengen na een huwelijk van 65 jaar. Een film van Petra Lataster Czisch en Peter Lataster als een ode aan de liefde en de kracht van kunst. Vanaf 13 januari in Amsterdam (Het Ketelhuis), Den Bosch (Verkadefabriek) en Maastricht (Lumière). Tijdens de IDFA eindigde Niet zonder jou onlangs op de zesde plaats van de Internationale Top Tien. Hier de trailer van de film. Enthousiaste recensies in o.a. Het Parool, NRC, de Volkskrant, de Pers, Dagblad de Limburger en Cinema.nl
Onderstaand gedicht is geïnspireerd op het gelijknamige schilderij van Ger Lataster.


Atelier met kruk

Een zee van onafscheidelijke doeken rolt
door mijn hoofd, slaat in golven los.

Dat in alle jaren de kooltjes in mijn ogen
vurig branden gaan als ik plaatsneem,

begerig licht aanbreng op haar lichaam, lippen
kleur, deinende borsten, en ik, gelukkig mens,

kruk en stoel ten spijt, geheel aanwezig word.
Zij mijn muze, de roekeloos onweerstaanbare

die zich aan mij overgeeft, zich losmaakt
van de kille muur, opnieuw tot leven komt.

En op het punt van vallen – o verblindend,
schitterend ogenblik – in mij tevoorschijn treedt.


frb

Geen opmerkingen: