17-08-2014

Angela de Vrede in Museum Nairac


Illustrator Angela de Vrede is een van de kunstenaars die t/m 25 oktober 2014 exposeert in Museum Nairac te Barneveld. Eat Pray Love heet de tentoonstelling die ondermeer enkele verzamelingen toont die de passie van de exposerende kunstenaars op een bijzondere manier illustreren.
Angela de Vrede laat niet alleen haar verzameling sardineblikjes zien maar ook beeldend werk dat daarop gebaseerd is.
Geïnspireerd door een van die blikjes maakte ik een gedicht dat werd opgenomen in mijn dichtbundel Transit (Meulenhoff 2012) en dat in een van de expositieruimtes op de muur is aangebracht:


Zeeslag
 
De dag ik behoedzaam een sardine bestijg,
met hem voortjaag over zee, driftig
aan zijn leren teugels trek. Waar is hier
een overstap, een rustplaats op de brede 
 
terrassen van het water dat kabbelt eindeloos
op de branding af? Horen hoe zeewier groeit
in onderaardse gangen, striemend geklater
dat glinsterend over uitgestrekte platen raast.
 
Zo besluip ik bergen water, wijs mijn vis
onbestemde havens aan. Schrokkend aan tafels:
u en uw geliefden. Montez en flèche! Ervandoor!
 
Tussen het wit van het gedicht davert de zee.
 
 
 Sardineblikje. Douarnenez, Frankrijk
 

Geen opmerkingen: