20-12-2014

Aldus de kunstenaar (2)

© foto Klaas Koppe

'Als twintiger kon ik heel euforisch of melancholisch zijn. De taal trok me weer naar de grond. Ook nu nog schrijf ik vanuit de nevels die in mijn hersens hangen en moeten opklaren, tastend door het onbekende. Ik hak het overbodige weg uit de taal tot er een strakke vorm overblijft waarin ik uiterst precies en met zo min mogelijk adjectieven doordring tot de kern. Muzikaal en ritmisch, dat wel. Een gedicht moet dansen in je mond.
Ik werk eerder uit een teveel aan emotie dan vanuit een tekort. Emoties dienen uitgekristalliseerd te zijn en daarvoor heb je intellect nodig. Anders blijven het goedkope sentimenten. Een dichter moet het hoofd koel houden.'

H.C. ten Berge in een interview met Carolina Lo Galbo. Gepubliceerd in het kerstnummer van Vrij Nederland, 20 december 2014.
Afgelopen voorjaar verscheen zijn verzamelbundel Cantus Firmus, door recensent Arie van den Berg lovend besproken in de boekenbijlage van de NRC.


Geen opmerkingen: