16-01-2016

Aldus de kunstenaar (11)


"De uren tussen tien uur 's ochtends en een uur 's middags zijn de beste uren om te schrijven. Ik schrijf altijd twee versies: de eerste is een vrije versie, gemaakt in één vloeiende beweging: daarna ga ik aan het schaven en ontstaat de tweede. Ik ben tamelijk atechnisch. Ik begon met schrijven op een typemachine; dat werd een elektrische typemachine; toen kwam er een computer, waarop ik journalistieke stukken ging schrijven. Maar daar kan ik om de een of andere reden geen fictie op schrijven. Mijn vriend Ian McEwan houdt van schrijven op de computer; hij zegt dat die op dezelfde manier werkt als zijn brein. Ik vind dat helemaal niet. De lijn loopt voor mij vanuit het brein naar de nek naar de schouder en dan zo naar de pen. Op een computer ziet een tekst er eerder uit alsof hij af is. Ik denk dat daarom boeken steeds langer worden; het is fysiek makkelijker geworden ze te schrijven."

Julian Barnes in een interview door Wilma de Rek en Bert Wagendorp in 'Sir Edmund', het zaterdagkatern van de Volkskrant op 16 januari 2016.


Geen opmerkingen: