02-05-2016

Aldus de kunstenaar (16)


"Peindre, c'est vivre. – Schilderen is leven. Door te schilderen duw ik de wereld van mij weg die het leven tegengaat en waarin men voortdurend gevaar loopt te worden verpletterd."

"Ik ben er niet op uit een schilderij te maken. Het schilderij is veel minder belangrijk dan wat het me toestaat te bereiken. De magische kracht van de schilderkunst... Een levenshandeling die in staat stelt om te zien... Ik meen bovendien dat de mens leeft door het oog. Daarom is de schilderkunst noodzakelijk voor het menselijk leven."

"Ik zoek mijn eigen geheim, u en ik kunnen dat niet kennen, maar door mijn schilderkunst is 't of ik nader. 't Is of ik langzaam nader kom, op de punt van de tenen, bij dat onbekende dat ik wil verrassen."

Drie citaten van Bram van Velde in Arnold Heumakers en Erik Slagter, De onmogelijkheid van de kunst. Samuel Beckett en Bram van Velde. Uitgegeven door het ABP, Heerlen 1993.


Geen opmerkingen: