16-11-2016

'Ein Haus in der Erde' verschenen


Tijdens de Frankfurter Buchmesse (oktober 2016) werd door de Berlijnse uitgeverij Edition Rugerup de tweetalige bundel 
Ein Haus in der Erde gepresenteerd in een vertaling van  
Stefan Wieczorek. Het nawoord is van Cees Nooteboom. Omslagbeeld: Bep Scheeren
Aantal pagina's: 160. ISBN: 978-3-942955-56-0 Prijs: € 19,90 
Uit de reeks 'Mijn huis' het gedicht 'De badkamer / Das Badezimmer':

De badkamer

Sta ik hier te sterven tot zelfs de druppels,    
ook de tranen ruim en beeldschoon vallen.    
Te sappelen om niets, geen zware kleren aan,
niet eens pijn. En woon met anderen, 
heb ik vannacht gedroomd. De kamer 

laat ik dicht vandaag, alleen jij, je hand 

op mijn schedel, zolang je wilt heel even 
strelen. En loopt het bad over, acht uur 
‘s ochtends – de damp, de geur, de honing,
zoveel trager dan geweest.

---------------------


Das Badezimmer

Hier also sterben, bis selbst die Tropfen,
die Tränen auch, hübsch und reichlich fallen.
Ich neu geboren, die Weite des Augenblicks
fühlen, die Zeit verdampft. Und wohne mit
anderen, träumte ich diese Nacht. Das Zimmer

bleibt heute geschlossen, nur du, deine Hand

auf meinem Schädel, kurz noch streicheln, solang
du willst. Und läuft das Bad dann über, acht Uhr
morgens der Dampf – der Duft, der Honig,
soviel träger als alles zuvor.


Geen opmerkingen: