28-02-2017

Gedichten op video (1) – Nijhoff


Martinus Nijhoff, Het kind en ik

                                   
                                      Ik zou een dag uit vissen,

                                      ik voelde mij moedeloos.

                                      Ik maakte tussen de lissen

                                      met de hand een wak in het kroos.



                                      Er steeg licht op van beneden

                                      uit de zwarte spiegelgrond.

                                      Ik zag een tuin onbetreden

                                      en een kind dat daar stond.



                                     Het stond aan zijn schrijftafel

                                     te schrijven op een lei.

                                    Het woord onder de griffel

                                    herkende ik, was van mij.



                                   Maar toen heeft het geschreven,

                                   zonder haast en zonder schroom,

                                   al wat ik van mijn leven

                                   nog ooit te schrijven droom.



                                   En telkens als ik even

                                   knikte dat ik het wist,

                                   liet hij het water beven

                                   en het werd uitgewist.



Uit: Martinus Nijhoff, Verzamelde gedichten, Uitgeverij Bakker / Daamen, Den Haag 1963. (Video: © Hollandjes)

Geen opmerkingen: