19-08-2018

Aldus de kunstenaar (20)


"Ik heb mij altijd, vanaf het begin, verzet tegen de tendens in de abstracte kunst, om eigen stemmingen of eigen gevoelens neer te leggen in kleur en lijn."

*

"Er dient zich heel veel aan. En dat moet geschilderd worden – het móet. Soms in kleur bijvoorbeeld – soms ook niet. Het zijn dingen waar ik zelf versteld van sta. Ik heb er veel over nagedacht, soms dag en nacht, over het waarom. Maar overschat dat denken niet. Want uiteindelijk overkomt het je. Wat ik zeg: het dient zich aan."

*

"En zie: het kwaad is geen kwaad meer, het is kunst. Het klinkt ongeloofwaardig, maar het is waar."

*

"Misschien streef ik een romantisch Gesammtkunstwerk na. Dat weet ik niet. Maar als ik omval, dan zou ik wel willen dat mijn werk een mooie eenheid vormt. Een groot, donker en plechtig gebouw."


Uit: Armando. Tussen het weten en het begrijpen. Redactie Antoon Melissen. nai010 uitgevers, Rotterdam 2015.

Geen opmerkingen: