09-02-2010

UIt de bundel 'Toen'



D.D. op 9 juni 1934 bij zijn geboorte:

Mijn vader een snaterwoerd, moederlief
een witborsteend, wiegend op spiegelend
water. Zij leerde me lopen,
zette mijn geluiden om in woorden.
Het smoelwerk van mijn opa, gierig
als een smient, nergens van versteld.
Ongeduld steekt op, verwart mijn loop.
Ik, de eend met eigen tred, de neefjes lachen
zich dood, rennen voor mijn zorgen weg,
weten niet dat alles schijn is, rinkelende
munt, lege pret. Boven Hollywood
valt de nacht, onder de zware mokers
van verdriet de wereld, omheinde plek –
gestanst, gewalst, geplet.

frb

Uit de bundel 'TOEN' (najaar 2009). In deze bijzondere bibliofiele uitgave (oplage slechts zeventig stuks, door René Bakker rijkelijk voorzien van originele vignetten in vijf kleuren) zijn gedichten opgenomen over het leven van een tiental denkers en doeners. Meteen al op de dag van hun geboorte krijgen zij woorden in de mond gelegd als een soort 'belijdenissen' die vooruit lopen op het leven dat nog moet volgen.
Wie? Ludwig van Beethoven, Charles Darwin, Florence Nightingale, Salvador Dalí, Olivier Messiaen, Maria Callas, Jacques Brel, Panamarenko en Atalatanta Pers, maar ook de BEROEMDE STRIPFIGUUR UIT BIJGAANDE CLIP van Studio Merodema

Hoe te bestellen? Via website (klik op pas verschenen>) Atalanta Pers.

Geen opmerkingen: