01-10-2010

Bep Scheeren in Museum Van Bommel van Dam


In Museum Van Bommel van Dam te Venlo loopt t/m 9 januari 2011 de tentoonstelling 'Bep Scheeren – Van de liefde en de haat 2000–2010'.
Bep Scheeren (Kerkrade, 1950) heeft een grote voorliefde voor dubbelzinnigheid en dubbelspel. Haar expressieve kunstwerken zitten telkens boordevol tegenstellingen en uitersten. Gevoelens van ontroering, verwondering, ergernis, geluk, verdriet, leven en dood, de relatie tussen seks en sensualiteit, en het bewustzijn als vrouw, zijn haar inspiratiebronnen. Volgens Scheeren is het leven 'een samenraapsel van dubbele waarheden, interpretaties, tegenstrijdige, deels persoonlijke en deels universele ervaringen'.
Bij de tentoonstelling verscheen een catalogus met beschouwingen van Ric Vercauteren en Frans Budé. De laatste schreef ook zeven gedichten bij het werk van de kunstenaar met als overkoepelende titel 'Kom, zegt de haas, ik troost je.' De gedichten werden door Stefan Wieczorek in het Duits vertaald.

Verraderlijke tooi

Wie denkt dat men mij gratuit omhelzen kan,
vooruitloopt op een tomeloos genieten,

weet niet van mijn bewegingen. Hoe ik
u dwing in een verloren gewaande droom

plaats te nemen ergens op een plint,
en ik mijzelf tooi met handen en voeten,

mij langzaam uit mijn lichaam hijs, mijn hoofd
volstouw, terwijl ik dein op de kleuren

van het palet. Noli me tangere! Mijn lichaam
valt uw richting uit, schampt u telkenkere.


frb


[Verraderlijke tooi, acryl op linnen, 2005, 80x60 cm].

Geen opmerkingen: