30-03-2015

Aldus de kunstenaar (7)



‘Ik maakte een goed schilderij vandaag. Eerst wilde het niet worden wat ik wilde, maar toen heb ik het laten zien wie hier de baas is. Ik ben er erg blij mee, tenslotte. Natuurlijk zeg ik dat vandaag, maar ik ben er pas morgen zeker van.’ 

‘Dat blauw, dat is het blauw van de lucht; in het diepst van de lucht is het zwart. Wanneer je op zee gaat vissen dan is de kust oud en ver weg. De abstractie wordt pas concreet op het eind. Ik schilder het eind.’

‘Voor mij heeft zwart altijd een relatie met ruimte; in feite is in veel culturen rood de kleur van de dood en niet zwart.’ 

‘Ik verhuisde naar Amsterdam en daar kwamen de kleuren terug. Het is de stad die dat doet.. ..Het kost geen enkele moeite voor jezelf. Je wilt het en het komt. En dan doe je de tweede stap: na de vorm komt de kleur, zodat de kleur de vorm versterkt, zoals gebeurde bij Matisse. En dat proces gaat nog steeds door.’

Beeldend kunstenaar Lei Molin in Bert Schierbeek, Bert en het beeld. Uitgeverij De Bezige Bij, Amsterdam 2000.

Afb. Zonder titel, 1989, grafiek - papier. (De prent boven de tekst is willekeurig).

Geen opmerkingen: