29-11-2013

Uit het archief (1): Navarra



Op de site van de onvolprezen uitgeverij Huis Clos, waar Piet Gerards al zijn talenten als topvormgever inzet, kwam ik mijn in 1991 uitgegeven dichtbundel Navarra tegen. Met prachtige tekeningen van de helaas te vroeg overleden beeldend kunstenaar Gilbert de Bontridder (1944–1996). De Bontridder, geboren in St.-Genesiusrode (B), overleed in Maastricht waar hij stafdocent was aan de Academie voor Beeldende Kunst. 
Hij genoot zijn opleiding aan het Hoger Instituut St.-Lucas te Brussel, de Academie voor beeldende Kunst en Nijverheid te Arnhem en de Academie voor Beeldende Kunst in Düsseldorf. Werk van hem is in diverse museacollecties. Hij was redacteur van Het Bassin en bestuurslid van de Stichting Limburgs Kunstbezit.
Terugkerende thema's in zijn werk zijn naast de actualiteit: racisme, de dood en oorlog. Hij exposeerde o.a. bij Galerie St. Laurent (Parijs), Galerie A. de Kruyff (Parijs), Galerie van Hulsen (Amsterdam) en bij Galerie Signe zowel in Heerlen als in Aken. De Gilbert de Bontridder Prijs – uitgereikt aan jong talent – is naar hem vernoemd.
Bijgaand het openingsgedicht van Navarra, een elegie van twaalf gedichten en evenzoveel tekeningen:

Als jij het pad afkomt, avondwind
onmerkbaar rond je kleren, 
rollen stenen, kijk je me aan
over muren, mijn duur in de campagne 
daar, weggeraakt, bespied. Vragend
hoe ik mij verplaatst heb,
de rivier over, het licht in. Zonder
om te zien, te bewegen mijn vleugel
die een lichtflits werd.
onder de krans van doorns
een nieuwe ader in het steen.


Geen opmerkingen: