16-04-2014

Oorlog


De laatste seconden van Alain–Fournier


Van welke kant een scherf in wiens kop, bajonetten onder 
kogelregen, lijklucht aarde alom? Ach, die kapotte ribben, 
verscheurde rijglaarzen. Kramp gaat in mij tekeer, chère Pauline, 
ma bien-aimée, gespook van noodrantsoenen, bloeddoordrenkte 

modderdekens. Ik ben bereid, zeg ik u. De zon spookt rond 
in duisternis, totdat de maan boven de velden dienstig en 
getrouw mijn bed opmaakt, in een wade van grijzig licht
voor het laatst mijn ransel toont. Waarom dit onverwachte 
suizen van een afgedwaalde kogel in het hoofd? Ik twijfel 

van welke zijde het fatale schot, terwijl ik met u in gedachten 
tergend langzaam aan een fietstocht begin, een frisse zwempartij, 
volstrekt geluidloos, en o zo volmaakt het laatste licht zich recht.

frb

                           Op verzoek van het Vlaamse literaire tijdschrift Het liegend konijn
schreven 112 dichters een of meerdere gedichten over het thema 'Oorlog'. 

Bovenstaand gedicht komt uit een reeks van vijf gedichten over bekende 
dichters en schrijvers die aan de Eerste Wereldoorlog deelnamen.


Geen opmerkingen: