31-03-2021

Aldus de kunstenaar (31)

 

“Liefde speelt zich af tussen verbeelding en realiteit. De twee polen van het menselijk bestaan. Op de plaat Nashville Skyline zingt Bob Dylan bijvoorbeeld: ‘Love is all there is, it makes the world go ‘round. Love and only love, it cant’be denied. No matter what you think about it / You just won’t be able to do without it’.
Alleen dat al horen zingen geeft me een algemeen gevoel van liefde voor het leven, gedragen door een onderstroom van emotie. Alle menselijke emoties en gevoelens komen in mijn werk voor, en daarom ook in de erotische tekeningen en schilderijen – tederheid, kleur, agressie, recht door zee, spontaniteit, tragedie, geweld, fantasie, sadisme en verbeeldingskracht. De mens stijgt doot zijn ervaringen in de liefde tot een hoger niveau van bewustzijn. Geen gepreek, dat is de oorzaak van oorlogen. Liefde is niet alleen realiteit: mijn vrouw Machteld kon ik niet eens zien zoals zij werkelijk was. Geen vrouw is er gelukkig mee alleen bekeken te worden zoals zij werkelijk is. Een vrouw wil de verbeelding gestimuleerd zien; zij heeft een intuïtieve intelligentie als het om liefde gaat.”

Karel Appel in: Karel Appel. Ik wou dat ik een vogel was. Berichten uit het Atelier. Samengesteld door R.H. Fuchs. Haags Gemeentemusem  / Uitgeverij Meulenhoff, Amsterdam 1990

 Afbeelding: Vrouw met bloemen en vlinder, olie op canvas 1975 

Over Karel Appelhttps://nl.wikipedia.org/wiki/Karel_Appel 

 

Geen opmerkingen: