21-12-2021

Aldus de schrijver (124 )

 


                                     Aan Victor Hugo

            

                                                 [Parijs,] 10 oktober 1859


"Duizendmaal dank, Mijnheer. U heeft me als een man behandeld, en zoals ik het graag wilde. Hoe ik u mijn erkentelijkheid kan betuigen, weet ik nog niet, maar ik zal wel een manier vinden.

    Vanavond eet ik bij monsieur Maurice, en ons grootste genoegen zal zijn om over u te praten.


Ik heb zojuist La Légende (des siècles) gelezen. Ik heb iets buitengewoons ervaren; iets dat lijkt op de gewaarwording van de Opiumeter die de landen, rassen en eeuwen door de muur van zijn kamer ziet komen en voor zijn ogen voorbij ziet trekken.

    De uwe, geheel de uwe, van Ganser Harte."

    Ch. Baudelaire



Uit: Charles Baudelaire, Mijn hoofd is een zieke vulkaan. Brieven. Gekozen, vertaald, ingeleid en geannoteerd door Kiki Coumans. Uitgeverij De Arbeiderspers, Amsterdam / Antwerpen 2021


Over Charles Baudelaire

https://nl.wikipedia.org/wiki/Charles_Baudelaire


Over Kiki Coumans:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kiki_Coumans





Geen opmerkingen: