17-07-2022

Souvenir, souvenir (8)

 


De weg naar zee


Opgetuigd met kleuren kijk ik u aan.

Vanaf de top van mijn berg rolt het licht

richting stad. Wie bang is, laat het hoofd


hangen, weent eenzaam in een achtertuin.

De sluimer na het onweer ziet men niet. 

Het licht verscheurt zichzelf, rolt uit

in een lijn die breekt. Verwarring alom

als drijfhout bij elke kolk aarzelt over

de weg naar zee, alle lege ruimtes vult.


Weet dat dit het leven is: dromen

afstaan en iets anders vinden, resten

van woorden, ooit verloren taal.


Onverklaarbaar trilt het onweer na.



frb


Masker. Kioto, Japan  



Souvenirs, op mijn verzoek door familie en vrienden meegebracht, liggen ten grondslag aan  de reeks ‘Handbagage’ – opgenomen in de bundel Transit, Uitgeverij Meulenhoff, Amsterdam 2012. Onder het motto ‘Niets is levendiger dan een herinnering’ (Federico García Lorca) liet ik mij inspireren door de voorwerpen en de gemaakte reizen. 


Geen opmerkingen: