25-03-2023

Menno Wigman, 'Toen ik begon te schrijven'

 

Toen ik begon te schrijven

Toen ik begon te schrijven woonde ik in een dorp 
met vuilwit zonlicht in mijn mond. Alom vrede. 
Ik trapte naar de zon en wist niet hoe te leven. 

Toen ik begon te schrijven stond het al geschreven 
dat ik naar Amsterdam zou komen. Heisa, heisa,
ik leefde en ik schreef. Geen regel bleef.

Als zoon van een verziekte generatie sneed 
ik sierlijk in mijn vlees. Ja, ik had liefgehad, 
ik dronk wat, reisde wat — nog had ik niks beleefd.

Ik geselde mijn geest, zocht het bij Proust en Yeats, 
verloor me in muziek en viel toen stil. — Later, 
veel later. De dood stond aan mijn autodeur te rukken 

en ik schrok weerloos wakker in een witte zaal. 
Toen schopte ik de Schoonheid van mijn schoot 
en kwam ik grimmig zingend op verhaal.

 

Uit: Menno Wigman, Slordig met geluk. Uitgeverij Prometheus, Amsterdam 2016

Over Menno Wigman: https://nl.wikipedia.org/wiki/Menno_Wigman

Geen opmerkingen: