18-08-2019

Aldus de schrijver (24)



25 februari 1957

"En hier ben ik: Mrs. Hughes. De vrouw van een gepubliceerd dichter. O, ik wist dat het zou gebeuren --- maar niet zo wonderbaarlijk snel. Zaterdag 23 februari, bijna exact een jaar na onze eerste overrompelende ontmoeting tijdens het Saint Botolph's-feest, werden we laat wakker, chagrijnig & nog overspoeld door de laatste resten slaap, we waren teleurgesteld door de drie afwijzingen van Teds gedichten door The Nation (na drie keer achter elkaar te zijn geaccepteerd, een stomme brief van M.L. Rosenthal, die om de verkeerde reden afwijst), door Partisan Review (o, heel interssant maar we zitten helaas al boordevol gedichten) & Virigina Quarterly. Ted is een uitmuntende dichter: vol temperament & discipline, net als Yeats. Waarom zien die redacteuren dat toch niet??? mopperde ik in mezelf. Ze nemen slechte, vlakke gedichten op zonder kleur of muziek – alleen maar slechte prozavertogen over beroerde onderwerpen: onaardig, hatelijk en zonder betrokkenheid.

En toen, terwijl we bezig waren met huiselijke trivialiteiten ---Ted knoopte zijn das in de woonkamer, ik maakte melk voor de koffie warm, kwam Het Telegram.

Teds dichtbundel ---The Hawk in The Rain --- heeft de wedstrijd van Harper's voor eerste publicaties gewonnen en de drie juryleden waren: W.H. Auden, Stephen Spender & Marianne Moore! Terwijl ik dit schrijf, kan ik het nog altijd niet geloven. Kleine bange mensen wijzen af. Grote onverschrokken praktiserende dichters accepteren. Ik wist dat er zoiets zou zijn om ons in New York welkom te heten!"


Uit Sylvia Plath, De dagboeken 1950-1962. Uit het Engels vertaald door Nelleke van Maaren. Uitgeverij De Arbeiderspers (serie Privé-domein), Amsterdam 2005





Geen opmerkingen: