04-10-2019

Aldus de schrijver (27)


"De zwaluwen heb ik dit jaar net ongeveer een halve minuut eerder gehoord dan gezien. Ik lag vrijdags, de dag van mijn vertrek, op de canapé uit te rusten toen ik opeens werd gewekt door het getjilp van een zwaluw. Ik wreef mijn ogen uit, zocht mijn pantoffels, dacht aan de weddenschap en natuurlijk aan jou (aan wie ik notabene niet denken mag, zoals men zegt), dat zal een seconde of dertig hebben geduurd, en keek naar buiten. En kijk daar zat een zwaluw. Ik heb eerlijk gezegd, wel niets anders van haar gezien dan de staart en gehoord dan de stem, en die kwam niet van deze kant, ik bedoel de staartkant. – O, dacht ik, daar gaat de weddenschap in feite om, en ik sloeg het raam dicht. In de kalender schreef ik toen:
Op de 21ste april de staart van een zwaluw gezien en haar (niet zijn) stem duidelijk gehoord. – Heb ik die fles champagne nu gewonnen?"

Georg Christoph Lichtenberg, Gekleurde schaduwen. Brieven 1770-1799. Vertaald uit het Duits door Marion & Cyrille Offermans. Uitgeverij De Arbeiderspers (serie Privé-domein), Amsterdam-Antwerpen 2005


Geen opmerkingen: