28-09-2019

Oud behang


“ ‘Waar het in dit huis om gaat, is de geur van oud behang, het licht dat langs de zware eikenhouten deuren glijdt door de fraaie lange gang met zijn glas-in-loodramen, daar uitvloeit over het schitterende mozaïek van tegels. Weet je: achter elke deur in deze woning begint een ander verhaal. Het is de niet weg te denken tijd van vroeger, van opgeslagen herinneringen door anderen bewaard. Zo moet je het zien. En zo’n unieke met bloemen beschilderde Victoriaanse toiletpot, waar kom je die nog tegen? Martine meld ik nooit dat ik naar het toilet ga, ik zeg dat ik voor een moment ons bloemenveld betreed.’
Bij de laatste opmerking van vader kijkt oom Charles even weg, alsof hij de woorden tot zich wil laten doordringen. Of weet hij zich geen raad met zo’n liefdesverklaring aan een antieke wc-pot en voelt hij zich licht gegeneerd?
‘Na de verbouwing van jullie achterhuis zou ik maar eens gaan nadenken over nieuwe meubels.’
Nu is het vader die een andere kant op kijkt."


Uit Frans Budé, De Dagen.
Uitgeverij Karaat, Amsterdam 2017


Geen opmerkingen: