24-09-2019

Aldus de schrijver (26)


"De verwarde mens spreekt graag over een domme koe, een stom rund en de uitdrukking dom als een os is zelfs behoorlijk krenkend, en degene die dat naar het hoofd geslingerd krijgt, kan het in zijn zak steken. Op school was ik de domme os van mijn klas, geestelijk gecastreerd verklaard door de gaucho's uit de lerarenkamer. Ik heb die kwalificatie gekoesterd, ze heeft me mijn leven lang behoed voor zelfoverschatting, zij het dat ze ook onheil in me heeft aangericht; als ik vandaag de dag al iets weet over bepaalde verbanden dan is dat te danken aan mijn hogere school, al moet gezegd dat die op een zeer laag niveau stond. Ik spreek dus uit ervaring over de grootste onderfamilie van de gehoornde dieren, en ik ken hun relatie tot de primaten of opperdieren waartoe de strenggelovige Linnaeus behalve de apen, halfapen en vleermuizen ook de mens rekende. Het herkauwen van bepaalde problemen waar ik nog niet uit ben, is dan ook terug te voeren op die tijd."


Albert Vigoleis ThelenDe zwarte heer Bazetub. Vertaald uit het Duits door Wil Boesten.Uitgeverij Cossee, Amsterdam 2019


Geen opmerkingen: