30-10-2019

Over de componist Simeon ten Holt (2)


J. Heymans over componist Simeon ten Holt (2)

"Pas op 12 februari 1984 beleefde Canto Ostinato officieel zijn wereldpremière in het Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht. (...) De opname van het Vredenburgconcert, nog altijd en van de mooiste uitvoeringen, werd in eigen beheer uitgebracht op een grotendeels door de componist zelf gefinancierde driedubbele grammofooncassette. Bij deze bijzondere uitgave schreef zijn vriend H.C. ten Berge een al even bijzondere tekst: 'Negen opmerkingen over Canto Ostinato'. In een van die opmerkingen maakt de schrijver de diagonale en seriële werkstukken van de componist indachtig, de lezer deelgenoot van zijn 'Verwondering':

Degene die Ten Holts ontwikkelingsgang niet kende, zal minder verwonderd zijn geweest dan de kleine kring van liefhebbers van zijn muziek, toen eerst Canto Ostinato en vervolgens Lemniscaat (een dertig uur durend stuk voor toetsinstrumenten) door vier ondernemende musici daadwerkelijk werd uitgevoerd. De vewondering was er een van positieve aard. Niet alleen kwam een dode partituur tot leven, de muziek bleek ook nog zeer toegankelijk en welluidend zonder de indruk te wekken dat wij in de negentiende eeuw verzeild waren geraakt.

Volgens Ten Berge is Canto Ostinato daarom zo'n bijzondere compositie, omdat ze iets laat horen 'wat welluidende avant-garde mag heten.' In deze prachtige literaire vondst klinkt iets van eenheid der tegendelen door, maar hij duidt ook het unieke karakter van het stuk aan dat aanvankelijk nogal wat verzet opriep."

Uit: J. Heymans, Arabesk. Over Simeon ten Holt. Uitgeverij IJzer, Utrecht 2019

(Op de foto v.l.n.r. Simeon ten Holt, H.C. ten Berge en Adriaan Roland Holst).



Geen opmerkingen: