31-10-2020

Recent verschenen: 'Schaduwvrees'


René Bakker van bibliofiele uitgeverij Atalanta Pers te Baarn:

"In 1999 nodigde ik Frans Budé, van wie toen al enkele uitgaven bij de Atalanta Pers verschenen waren, uit voor deelname aan de reeks “Zelfportretten”. Om allerlei redenen kwam het helaas niet tot een uitgave.

Toen ik niet lang geleden in mijn archief de correspondentie over die voorgenomen uitgave terugvond en herlas, viel het me op dat het concept, zoals ik dat de dichter destijds voorlegde, absoluut niet aan kracht had ingeboet. In tegendeel. Zou het niet de moeite waard zijn, vroeg ik me af, het nog eens te proberen? De aanstaande 75ste verjaardag van Frans Budé zou een mooi en heel toepasselijk moment zijn om de uitgave te laten verschijnen.

De reactie van de dichter was zeer positief en dus gingen we opnieuw aan de slag op basis van het oude concept. Dat betekende dat ik de dichter vroeg om één gedicht te schrijven, een tekst die gelezen zou kunnen worden als een zelfportret. Het schrijfproces ervan moest hij zo nauwkeurig mogelijk vastleggen, vanaf de allereerste ideeën en aantekeningen tot en met het uiteindelijke resultaat, het definitieve gedicht. Dat is inderdaad gebeurd.
Van al het materiaal dat Budé bewaarde, heb ik vervolgens een uitgave samengesteld, waarin de lezer in acht onderdelen zijn denk- en schrijfproces kan volgen: acht staten van het gedicht, telkens met voorlopige versies waar overheen en doorheen opmerkingen, correcties en tekeningen zijn geplaatst. 
Er is gekozen voor het A4-formaat, het formaat immers waarop men doorgaans schrijft en teksten uitprint. Kleur is in deze uitgave afwezig, alles is uitgevoerd in zwart, wit en grijstinten. 
Het resultaat, negen losse onderdelen in een metalen doos gevat, laat zich erg lastig beschrijven en moet gezien, gelezen, ervaren worden. De foto’s die op de website van de uitgeverij worden weergegeven, kunnen naar ik hoop helpen een indruk van het geheel te krijgen."

Meer over deze uitgave op de website van Atalanta Pers:

https://www.atalantapers.nl/bibliografie/boekuitgaven/11127/


Geen opmerkingen: