14-11-2020

Neo Rauch, 'Vater'


“Er zit zo veel in de kunstwerken van Neo Rauch dat je steeds denkt: waar kíjk ik nou naar? Ik werd een beetje uit het lood geslagen. Wat doet dat doosje daaronder, en waarom staat die man die vaas te fotograferen? Een waanzinnig schilderij. Dit werk is ook persoonlijk. Rauch verloor zijn ouders toen hij 4 weken oud was door een treinongeluk, en hij staat daar met zijn vader in zijn armen. Die handen, waarom zijn die zo raar en groot? Ik moest gelijk aan Mickey Mouse denken. Terwijl het onderwerp heel zwaar is, staat er zo'n opdringend detail, puur komisch, kinderlijk bijna. Het zet je op scherp. Ik las over Rauch dat hij een hekel heeft aan interpretaties van zijn werk. Daar heeft hij dan pech mee, want interpreteren doen kijkers toch. Ik wel. Dit is razend knap en onvergelijkbaar met alle andere kunst.”

 

Aldus Volkskrant-lezer Iena Redeker in de rubriek ‘Oog voor detail’ van Wieteke van Zeil in Volkskrant Magazine van 7 november. Beeld: Neo Rauch, ‘Vater’, 2007, olieverf op doek, Museum de Fundatie, Zwolle.

Over Neo Rauch: https://nl.wikipedia.org/wiki/Neo_Rauch
 

 

Geen opmerkingen: