20-01-2021

Aldus de schrijver (96)

 

“Ik kijk om me heen in onze kleine huiskamer. Ik kijk naar het oude, stoffige poppentheater waar we zo blij mee waren toen mijn vader het had gemaakt. Het zal een verhuizing waarschijnlijk niet overleven. Ik kijk naar het behang waarop verschillende vlekken zitten en ik herinner me van vele daarvan nog hoe die zijn ontstaan. Ik kijk naar de zeemansvrouw aan de muur, naar het messing schaaltje op de buffetkast, naar de deurkruk die ooit kapot is gegaan omdat mijn moeder de deur met een flinke klap achter zich dichtsloeg en die nooit is gerepareerd. Ik kijk door het raam naar het plein met de benzinepomp en de woonwagen. Ik kijk naar al dit onveranderlijke en realiseer  me dat ik veranderingen eigenlijk verafschuw. Het is lastig om jezelf te blijven als de dingen om je heen constant van vorm veranderen.”


Tove Ditlevsen, Jeugd. Uit het Deens vertaald door Lammie Post-Oostenbrink. Das Mag Uitgevers, Amsterdam 2020


Tove Ditlevsenhttps://nl.wikipedia.org/wiki/Tove_Ditlevsen


Geen opmerkingen: