13-01-2021

Gedicht 'Panamarenko op 5 februari 1940'


Panamarenko op 5 februari 1940
bij zijn geboorte, Biekorfstraat 2, Antwerpen


Zonder zijden parachute ingedaald,
zonder vliegende rugzak bij u naar buiten.
Mijn armpjes wijd door u gestrekt,
alsof ik gevleugeld word, op schaal
gemeten, gepolijst met uw zepen.
Mij wentelen wil ik onder water,
peddelen in de lucht, stijgen, landen,
op zilveren batterijen loodrecht bij u
omhoog, u mijn straalkracht tonen.
Ik vlieg, moeke, continentaal
en ook nog aerodynamisch. Weidse
vergezichten als gij me optilt,
ik voelbaar zweef boven propere
doekskes, dozekes – amai, ik leef.

 frb

Uit: Transit. Uitgeverij Meulenhoff, Amsterdam 2012
Afbeelding: Panamarenko, ‘Pepto Bismo', brons met zes propellers, 2003
Over Panamarenko: https://nl.wikipedia.org/wiki/Panamarenko

 

Geen opmerkingen: