19-06-2021

Aldus de kunstenaar (32)

 

“Ik begin te werken vanuit een positieve chaos. Met andere woorden: ik begin altijd met chaos en daaruit schep ik iets dat tussen chaos en orde in ligt. Vormen en expressies vormen de middenweg, het pad van de creativiteit.
Het is een emotioneel soort energie, een ‘warme’ dimensie. Het eindproduct komt voort uit het vage. Anti-kunst is een tactiek om oude artistieke waarden kwijt te raken. Veel kunstenaars blijven steken of gaan alleen maar produceren. Het antwoord ligt niet in een of ander koel, zorgvuldig berekend concept of in het produceren van anti-kunst. Het pad van de creativiteit ligt ergens tussen die twee uitersten in.”

Uit: Karel Appel, Ik wou dat ik een vogel was. Berichten uit het atelier.
Samengesteld door R. H. Fuchs.
Haags Gemeentemuseum /Meulenhoff Amsterdam 1990

Afb.: Karel Appel, ‘Stéphane Lupasco et Michel Tapié’, 1956. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam
Over Karel Appel: https://nl.wikipedia.org/wiki/Karel_Appel



Geen opmerkingen: