03-08-2021

Aldus de schrijver (117)

 

 

“Het landschap werd bij Bernard Essers (1893-1945) door compositie, stilering, door toevoeging van eigen elementen – bijvoorbeeld bomen en vogels in een eigen vormgeving – en weglating van wat er naar zijn mening niet in paste, steeds meer Essers’ landschap (…).
De twee even grote houtgravures ‘Twee fazanten’ en ‘Twee koeien’ zijn de eerste van deze experimenten. Ze hebben eenzelfde ongewone opbouw: in beide twee dieren en profil, het ene naar links, het andere naar rechts kijkend. De dieren zijn afgebeeld in hun eigen milieu, de fazanten in de duinen en de koeien in de polder.
‘Twee fazanten’ is geïnspireerd op een Japanse lakschildering. Het is een experiment van compositie, lijn en vorm. De fazanten zijn opgenomen in de symmetrie. Hun lange gespikkelde staarten maken deel uit van een doorlopende bundel van soepel gestileerde lijnen die linksonder begint en naar rechts uitwaaiert. Tegen een achtergrond van een golvend duinlandschap met twee bomen en een grillig gestileerde wolkenlucht met puntige horizontale stroken springt de in het midden geplaatste duindoorn in het oog, die, in contrast met de omgeving, geometrisch tot een bol is omgevormd; de twee bomen zijn, in wat een typische Essers-stilering zou worden, verwaaid (…). ‘Twee koeien' oogt door de grote vlakken veel rustiger dan 'Twee fazanten’. De bonte en de witte koe gaan, anders dan de fazanten, minder op in de omgeving. Hoewel de bonte koe voorop staat draagt de witte, met de opgeheven kop in het midden van het beeld, de compositie. Essers heeft de koeien als het ware met elkaar verbonden door ze met hun voorpoten naast elkaar te plaatsen.”

 

Uit: Piet Spijk en Annemarie Timmer, Bernard Essers 1893-1945. Waanders Uitgevers, Zwolle / Drents Museum Assen 2008
Afb. boven:’Twee fazanten’, ca. 1925. Houtgravure, 21x30 cm
Afb. beneden: ‘Twee koeien, ca. 1925. Houtgravure, 21x29,5 cm
 

Over Bernard Essers: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bernard_Essers


Geen opmerkingen: