03-07-2022

Zojuist verschenen: het album 'Boomasiel' van componist Egbert Derix

 


Verleden maand verscheen het album Boomasiel

Pianist, componist, arrangeur Egbert Derix schreef er ondermeer dit over:


BOOMASIEL, ONS LANDSCHAP IN BEWEGING

Het begin voor dit nieuwe muzikale project ligt in 2015 toen dichter Frans Budé me vroeg zijn gedicht ‘Lied van de twee bomen’ op muziek te zetten ten bate van een tentoonstelling in het Venlose museum van Bommel van Dam. Tijdens de opening van een expositie met schilderijen van Willy Gorissen voerden Baer Traa en ik de nieuwe compositie ‘Lied van de twee bomen’ uit en dat smaakte naar meer. Sinds die tijd deelden Baer en ik vaker het podium.

Toen mijn broer Govert in 2018 zijn dichtbundel ‘Boomasiel’ uitbracht viel het voor mij op zijn plek: ik zou een album opnemen waarbij ik Nederlandse gedichten op muziek ging zetten. Het werden gedichten van Frans Budé, mijn broer Govert, Louis Lehmann, Geert van den Munckhof, Herman Verweij en mijzelf. Het gedicht ‘Honger’ van Daan Kmiecik inspireerde me samen met Chick Corea’s ‘Children’s Songs’ tot een nieuwe compositie voor piano en tenorsax. Ook vroeg ik Tsead Bruinja, ooit dichter des Vaderlands en net als ik fan van Marillion en Fish, om een Friese vertaling te maken van de Marillion song ‘Pseudo Silk Kimono’.

Inmiddels zit een intensieve periode van componeren, repeteren, arrangeren en opnemen erop en ik ben heel blij met het resultaat. Frans Budé schreef een voorwoord en Daan Kmiecik verzorgde met illustraties en fotografie het artwork voor het album.

Zoals bij al mijn muzikale bezigheden heb ik het ook dit keer dicht bij mezelf en bij huis gehouden. Hoewel ‘dicht bij thuis’ voor mij de lading beter dekt. De musici die meewerken zijn stuk voor stuk mensen die ik al jaren ken en met de meesten ervan heb ik al vaak samengewerkt op het podium en in de studio.

(…)

Mocht je het album willen ontvangen stuur even een berichtje naar  egbertderix@hotmail.com

Over componist Egbert Derix: http://http://egbert.goha.be/



Geen opmerkingen: