28-03-2019

Aldus de schrijver (15)


"Het probleem is niet de hardheid van het noodlot, want men krijgt immers wat men vurig verlangt. Het probleem ligt hierin dat hetgeen men verkrijgt, gaat tegenstaan. En dus moet men nooit in conflict treden met het noodlot, maar alleen met het eigen verlangen."

Rome, 3 februari 1943
----

"Bij het belanden op een nieuwe plek – nieuwe landstreek, andere natuur, andere gebruiken, andere huizen en gezichten – word ik getroffen door veel dingen die ik zie en die, als ik altijd in die streek had gewoond, nu jeugdherinneringen zouden zijn. Daarom heb ik de indruk dat ik, wanneer ik rondtrek, dromen van anderen verjaag en schend."

29 april  1943

Cesare Pavese, Leven als ambacht. Dagboeken en brieven. 
Vertaling uit het Italiaans: Anton Haakman en Yolanda Bloemen. Uitgeverij De Bezige Bij, Amsterdam 2003


Geen opmerkingen: