31-12-2019

Dmitri Sjostakovitsj aan het woord (1)



Koejbysjev, 11 maart 1942

"Beste Isaak Davydovitsj. In mijn leven heeft weer een gebeurtenis plaatsgevonden. We zijn verhuisd. Onthoud het adres en het telefoonnummer: Vilonovskajastraat 2a/2, Koejbysjef. Tel. 22-73.
Veel dank voor je telegram over de première van mijn Zevende symfonie. Het is duidelijk dat je die over de radio hebt gehoord. Jammer genoeg niet in het echt. Op de radio gaat veel verloren. Vandaag kreeg ik een telegram uit Tsjerepovets met de volgende tekst: 'Heelhuids vertrokken uit Leningrad hoop vurig jullie gauw te zien dikke zoen Oma'. Ik ben er vrrselijk blij mee. Als ze nu maar heelhuids aankomen. We verwachten 8 personen: mijn moeder, Maroesja, Mitja, Sof. Mich., Vas. Vas., Irina, G.G. Efros en Allotsjka. Er moet wel plaats voor ze te maken zijn. Ik heb een grote woning met 4 kamers. Onlangs kreeg ik je brief, waarin je meldt dat Serebrjakov erover denkt jou naar Koejbysjev te sturen om mijn symfonie op te halen. Onnodig te zeggen hoe gelukkig ik zal zijn met je komst. Kom vooral, we zullen alles regelen. Mijn humeur is goed, maar ik ben erg bezorgd om mijn reizigers. Binnenkort vlieg ik naar Moskou. Samosoed is daar al en gaat een orkest formeren voor mijn Zevende symfonie. Nou dat was het. Schrijf me. Een dikke zoen.
                                                                                                       
                                                                 D. Sjostakovitsj

P.S. Heb je het geld ontvangen?


Uit: Dmitri Sjostakovitsj, Kroniek van een vriendschap. Brieven aan Isaak Glikman.
Uit het Russisch vertaald door Anne Stoffel. Uitgeverij Hoogland en Van Klaveren, 2008



Geen opmerkingen: