06-01-2020

Dmitri Sjostakovitsj aan het woord (3)


Gorki, 5 mei 1958

Beste Isaak Davydovitsj,
     "Dit schrijf ik uit Gorki, waar ik gisteren ben aangekomen om te concerteren. Goesman heeft mijn 11de symfonie gedirigeerd. Hij is een creatieve man en heeft daarom op veel plaatsen de tempi en de dynamiek veranderd. Daardoor klonken veel dingen heel slecht. Vandaag wordt dat concert herhaald en vertrek ik naar Moskou. Zelf speel ik mijn 2de concert. Ik speel slecht. Om een of ander reden is mijn rechterhand erg traag. Waarschijnlijk gaan we de 7de of 8ste naar Italië en daarna naar Frankrijk*. Begin juni zijn we terug. Mei is rijk aan evenementen. De 10de is Maxim jarig, de 30ste is Galja jarig. Op 19 mei is het 25 jaar geleden dat ik met Nina trouwde. En op al die data ben ik in den vreemde.
Ik verheugd me niet op de komende reis. Voel me erg moe. Ik moet thuiszitten en patience spelen. Maar ja, als de reis niet om de een of andere reden wordt afgelast, dan neem ik afscheid van je tot juni. Wees gezond, welvarend en gelukkig. Doe de hartelijke groeten aan Vera Vasiljevna en aan al de jouwen."
                           Een dikke zoen. D. Sjostakovitsj

* Noot van de vertaler: Na op 22 april de Leninprijs te hebben gekregen, zou hij op 12 mei in Italië het lidmaatschap van de Academie van de Heilige Cecilia in ontvangst nemen, en op 30 mei in Parijs worden benoemd tot Commandeur in de Orde van de Kunsten en Letteren. Maar daar schrijft hij niets over, omdat hij er weinig belang aan hechtte. Eerzucht was hem vreemd.


Uit: Dmitri Sjostakovitsj, Kroniek van een vriendschap. Brieven aan Isaak Glikman.
Uit het Russisch vertaald door Anne Stoffel. Uitgeverij Hoogland en Van Klaveren, Hoorn 2008


Geen opmerkingen: