08-01-2020

Dmitri Sjostakovitsj aan het woord (4)


Moskou, 14 april 1963

Beste Isaak Davydovitsj,
    Op 13 april heb ik veel gedronken, ben in slaap gevallen en had bijna de trein gemist.
Waarschijnlijk heb je bij me aangebeld of geklopt, maar ik heb het niet gehoord. Neem het me in godsnaam niet kwalijk als dat inderdaad zo is.
Bovendien ergert het me dat ik je ten gevolge van dit wangedrag mijn bescheiden cadeautje niet heb gegeven. Te weten mijn Zes liederen op verzen van Engelse dichters, waarvan 'MacPherson voor zijn executie' is opgedragen aan jou. Die liederen heb ik lang geleden geschreven, en nu zijn ze uitgegeven.
Nogmaals: wees alsjeblieft niet boos op me. Morgen word ik weer in het ziekenhuis opgenomen voor mijn hand. Als je tijd hebt, schrijf me dan.
Doe de hartelijke groeten aan Vera Vasiljevna."

                               Je D. Sjostakovisj


Uit: Dmitri SjostakovitsjKroniek van een vriendschap. Brieven aan Isaak Glikman.
Uit het Russisch vertaald door Anne Stoffel. Uitgeverij Hoogland en Van Klaveren, Hoorn 2008

Geen opmerkingen: