14-04-2020

Hans Verhagen overleden


                                 Hans Verhagen, † 10 april 2020

Ik zie mijzelf

Ik zie mijzelf nog, in de jaren dat ik ademhaalde
door een waterpijp, minzaam zwaaien
naar wie mij verried of in de steek liet
Terwijl de aarde gretig graasde
deed ik veel wat ik niet maken kon
Wat ik goed deed, deed ik niet

Zo ontging mij dat de lelijkheid aan zelfvertrouwen won
Na jaren bodemloze vrede werden zonder aarzelen de bakens
in naam van een verkeerd gespelde wet voor driekwart
teruggezet. Vandaar dat het vandaag roodwater regent

Iedereen voelt nattigheid, maar wie weet nog van de wolk?
Er is een wolk die menigten verpulvert en eenlingen verenigt
Ik ken een volk dat liever niet wordt opgesloten in 1 vaderland
U krijgt van mij geen vlag halfstok die niet is afgebrand

 
Hans Verhagen. Uit: Moeder is een rover. Uitgeverij Nijgh en Van Ditmar, Amsterdam 2004


Geen opmerkingen: