"Co Westerik is buitengewoon geïnteresseerd in het fenomeen van 'grensgebieden'. Naast de reeks Zwemmers speelt dit gegeven ook in de reeks Afdalingen op klaarlichte dag, waarbij mensen zich op de grens tussen hemel en aarde, in een stralend licht, bevinden. Evenals Snijden aan gras is deze laatste reeks een verbeelding van een niet-bestaande werkelijkheid, die men metaforisch kan opvatten. Het schilderij Man met zichtbare adem (1977) gaat nog iets verder en vormt zelf de verbeelding van de metafoor.
Hier voert Westerik de toeschouwer naar een poëtisch landschap waarin de waarneming en de reflectie daarop zijn samengesmolten tot een nieuw beeld. Op de horizontale grens van twee kleurvlakken tekent zich het silhouet af van een liggend gezicht. Boven het gezicht bevindt zich een geelblauw, liggende ovale vorm, deels gearceerd en deels voorzien van een slingerend patroon. De vorm buigt zich in een baan verticaal naar boven. Het gezicht en de verticale vorm raken elkaar en zijn met een smalle strook via de mond met elkaar verbonden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten