15-05-2022

Souvenir, souvenir (4)

 

Nachtportaal

De wereld helemaal nieuw, straat na straat
gastvrije huizen, uitgesleten voetstappen

– en ik nog altijd zonder lenig lichaam
hoor het schellen van de bellen niet, roept
telkens in mijn slaap wat er plots gebeurt
als de hemel dicht en geen deur meer open,

loodzware sleutels in mijn hand en hoofd,
roestige sloten als aders in mijn lijf.
Wacht, liefje, voor het ons spijt, de lamp
in het portaal gaat pruilen in de verste hoek –

ik leg wat woorden op de drempel,
spaarzaam, hakkelend weer heen.


Sleutelbos. Uberlândia, Brazilië

 frb


Souvenirs, op mijn verzoek door familie en vrienden meegebracht, liggen ten grondslag aan de reeks ‘Handbagage’ – opgenomen in mijn bundel Transit, Uitgeverij Meulenhoff, Amsterdam 2012. Onder het motto ‘Niets is levendiger dan een herinnering’ (Federico García Lorca) liet ik mij inspireren door de voorwerpen en de gemaakte reizen.


Geen opmerkingen: